Persatuan Pengguna Pulau Pinang

Memberi suara kepada masyarakat...sejak 1970

Elakkan Daripada Mengubah Undang-undang Berkaitan TPP yang Merosakkan Kesihatan Rakyat Malaysia

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kerajaan Malaysia untuk tidak membuat perubahan terhadap undang-undang berkaitan hak harta intelektual (IPRs) untuk mematuhi Perjanjian Perkongsian Trans Pasifik (TPPA).

Malaysia juga tidak seharusnya menyertai mana-mana negara TPPA lain untuk menghidupkan  kembali TPPA terutama sekali sejak Amerika Syarikat mengesahkan menarik diri daripada perjanjian itu, memandangkan kesan kerosakan yang ketara dan amat sedikit manfaatnya.

CAP juga amat kecewa dan terganggu apabila mendapati daripada laporan berita hari ini yang memetik Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed bahawa Malaysia akan terus meminda perundangan meliputi beberapa bidang termasuklah IPR, “tidak kira sama ada kita menjadi atau tidak sebahagian daripada TPPA,” dan undang-undang ini sedang menjalani penelitian domestik dan bukan hanya untuk mematuhi dengan TPPA.

Meneruskan pindaan undang-undang kita terhadap paten walaupun Amerika Syarikat membatalkan TPP adalah bertentangan sama sekali dengan kepentingan awam dan kebajikan pengguna kerana ia akan meningkatkan harga ubatan yang boleh menyelamatkan nyawa di Malaysia dan mewujudkan lebih banyak halangan untuk rakyat Malaysia mendapatkan akses kepada ubatan yang harga lebih berpatutan.

Telah diketahui umum bahawa Malaysia, seperti banyak ahli TPP lain, terpaksa tunduk kepada permintaan AS untuk menyerahkan monopoli yang lebih besar kepada syarikat ubat gergasi dalam pertukaran untuk mendapatkan akses kepada pasaran AS untuk barangan kita.

Ketika rundingan TPP, Malaysia dan banyak negara lain cuba untuk menahan desakan, yang datang terutamanya oleh AS, sering disokong oleh Jepun, untuk mempunyai klausa yang akan menguatkan hak monopoli diberikan kepada pengeluar ubat besar, dan yang akan melemahkan potensi persaingan daripada ubatan generik yang lebih murah, dengan pesakit menjadi pihak yang rugi memandangkan mereka perlu membayar harga yang tinggi untuk beberapa tahun lagi.

Pengorbanan besar ini tidak perlu sama sekali terutama kerana AS kini tidak lagi berada dalam TPPA. Oleh itu adalah tidak rasional dan tidak bermoral sepenuhnya untuk meminda undang-undang Malaysia dalam cara yang merosakkan kesihatan awam, dalam usaha untuk mematuhi tuntutan yang diketuai oleh AS dalam TPPA, kini AS telah menarik diri dan TPPA itu sendiri mungkin tidak akan dikuatkuasa.

Klausa TPP yang Mengenakan Kewajipan IPR Tambahan

Ahli Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO), (di mana Malaysia merupakan salah sebuah negara anggota) wajib untuk melaksanakan perjanjian harta intelektual, dikenali sebagai TRIPs, tetapi mereka tidak wajib untuk mengambil sebarang kewajipan tambahan.

Bagaimanapun, TPP mempunyai banyak klausa yang memerlukan negara TPP mengambil banyak kewajipan tambahan, yang dipanggil TRIPS-Plus, yang merosakkan kepentingan kesihatan awam. Kami menggesa kerajaan untuk tidak mengambil langkah mengubah undang-undang Malaysia berdasarkan kewajipan TPP.

Peruntukan TRIPS-Plus dalam TPP, yang perlu dielakkan dalam undang-undang Malaysia, termasuklah:

·        Peruntukan yang merendahkan standard negara yang boleh melaksanakan pemberian paten. Sesetengah aplikasi paten bukan untuk ciptaan tulen tetapi hanya dibuat untuk paten “malar hijau”, untuk membolehkan tempohnya diteruskan selepas ia tamat. Di bawah TRIPS, sesebuah negara itu boleh memilih untuk tidak memberikan paten kedua untuk modifikasi ubatan sedia ada.

TPP (Artikel 18.37.2) memerlukan negara untuk memberikan paten untuk sekurang-kurangnya satu daripada modifikasi berikut: kegunaan baharu produk yang diketahui, kaedah baharu untuk kegunaan atau proses baharu untuk kegunaan produk yang diketahui. Contohnya termasuklah ubat yang digunakan untuk merawat AIDS yang kini diberikan paten baharu untuk merawat hepatitis, atau ubat dalam bentuk suntikan diberikan paten baharu dalam bentuk kapsul.

·        Peruntukan yang membolehkan lanjutan tempoh paten melangkaui 20 tahun yang sedia ada. TRIPS memerlukan 20 tahun untuk tempoh paten, dan kebanyakan negara mengiranya daripada tarikh pemfailan. TPP memerlukan tempoh paten dilanjutkan melangkaui jika terdapat kelewatan “tidak munasabah” dalam pengeluaran paten (Artikel 18.46), atau jika tempoh paten berkesan disekat disebabkan proses kelulusan pemasaran.” (Artikel 18.48).

·        Peruntukan (Artikel 18.50) untuk mewujudkan “data exclusivity” atau “market exclusivity”, yang menghalang pengawal selia keselamatan ubatan daripada menggunakan data ujian klinikal sedia ada untuk memberikan kelulusan pasaran kepada ubat generik atau ubat biosimilar dan vaksin. Di bawah TRIPS, data ujian klinikal syarikat boleh digunakan oleh pihak berkuasa pengawal selia ubatan negara sebagai asas untuk memberikan keselamatan atau keberkesanan kelulusan untuk ubatan generik dengan ciri-ciri yang sama, dengan itu memudahkan pertumbuhan dan penggunaan ubat generik.

Di bawah TPP, data syarikat asal “dilindungi” dan kelulusan ubat yang sama berasaskan data itu tidak dibenarkan. Tempoh “exclusivity” sekurang-kurangnya 5 tahun untuk produk mengandungi entiti bahan kimia baharu, atau 3 tahun bagi modifikasi (indikasi baharu, rumusan baharu atau kaedah pemberian baharu) ubatan sedia ada.

·        TPP mewajibkan ahlinya untuk melaksanakan kewajipan perlindungan data untuk “biologics” (Artikel 18.51), kategori produk untuk merawat dan mencegah kanser, diabetes dan keadaan lain. Ini amat mahal dan TPP akan membenarkan harganya kekal tinggi untuk tempoh yang lama. Data perlindungan bagi biologics adalah untuk sekurang-kurangnya 8 tahun exclusivity atau 5 tahun jika langkah lain juga diambil.

·        Peruntukan (Artikel 18.76) mewajibkan ahli untuk membenarkan pemegang hak untuk mengambil tindakan untuk menahan sebarang barangan import yang “disyaki palsu atau tanda dagangan sama yang mengelirukan”. Ini akan membuka pintu kepada menyekat ubatan generik yang berpatutan daripada memasuki negara. Sudah pun terdapat banyak kes di mana ubat generik sah ditahan akibat tindakan oleh pemegang hak, dan kemudiannya dilepaskan apabila tiada pelanggaran berlaku, tetapi sementara itu pesakit dinafikan rawatan.

Kesan Buruk Klausa TPP

Kewajipan TPP ini akan menjadikan ia lebih sukar bagi pesakit untuk mendapatkan ubat generik yang lebih murah yang boleh menyelamatkan nyawa mereka atau meringankan penderitaan mereka. Dengan melaksanakan klausa TPP ini ke dalam undang-undang IPR Malaysia, ia akan menjadi lebih sukar bagi Malaysia untuk menolak aplikasi paten yang bukan ciptaan tulen; dan Malaysia mungkin perlu memberikan tambahan tahun monopoli untuk ubat yang dipatenkan; dan persaingan ubat generik juga boleh dibendung oleh klausa “data exclusivity”, terutama sekali untuk ubatan baharu dikenali sebagai biologics.

Oleh itu terdapat implikasi nyawa dan kematian serius bagi rakyat Malaysia. Contohnya, terdapat beratus ribu penduduk di Malaysia yang merupakan pembawa Hepatitis C. Mereka akan memperolehi manfaat daripada mempunyai akses kepada ubatan baharu yang mempunyai kadar penyembuhan berkesan hampir kepada 100% tetapi harganya dilaporkan lebih RM300,000 untuk rawatan 12 minggu.

Di negara lain seperti Mesir dan India, rawatan dengan ubatan generik berkualiti baik boleh diperolehi dengan harga kurang daripada RM3,000. Dengan menggunakan fleksibiliti TRIPS, rakyat Malaysia juga mempunyai akses kepada ubat generik ini. Tetapi jika klausa TPP diterjemahkan kepada undang-undang domestik, akses ini boleh disekat.

Nyawa dan kesihatan berjuta orang dipertaruhkan. Tiada alasan sebenarnya kenapa peruntukan yang memberikan kesan buruk itu perlu dilaksanakan, apabila tidak terdapat sebarang manfaat untuk diperolehi bagi mengimbanginya.

Ketika rundingan TPP, Malaysia memahami bahawa bab IP akan memberikan kesan negatif, tetapi menerimanya sebagai sebahagian daripada tawaran yang mereka akan mendapat manfaat daripada aspek perdagangan TPP, iaitu mendapat akses yang lebih baik untuk pasaran negara lain terutama sekali Amerika Syarikat.

Akses ke pasaran AS sekarang terhenti dan buat masa sekarang juga tidak terdapat akses tambahan ke negara lain. Ia tidak masuk akal untuk meneruskan dengan proses meminda undang-undang harta intelektual negara dalam cara yang merosakkan, apabila manfaat akses pasaran tidak lagi tersedia.

Tuntutan CAP

Oleh sebab itu CAP mahukan jaminan daripada kerajaan bahawa ia tidak akan memperkenalkan pemindaan dalam perundangan berhubung paten dan harta intelektual yang menjadikan ia mematuhi dengan kewajipan tambahan dalam TPP.

Dalam sebarang penelitian domestik terhadap perundangan IPR dan paten, seharusnya terdapat matlamat penggunaan sepenuhnya fleksibiliti dalam perjanjian TRIPS WTO, sebagai ganti sukarela menyempitkannya atau menyerahkan fleksibiliti ini.

CAP juga menggesa kerajaan untuk tidak kekal dalam TPP, terutama sekali kini AS sudah pun keluar. Di samping kesan buruk ke atas kesihatan, TPP juga mempunyai banyak kesan negatif lain disebabkan oleh bab pelaburan, perkhidmatan, persaingan, syarikat milik kerajaan dan perolehan kerajaan.

Siaran Akhbar, 22 Mei 2017

Kempen Hidup Secara Sederhana

Slaid

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt