Persatuan Pengguna Pulau Pinang

Memberi suara kepada masyarakat...sejak 1970

Pengguna Ditipu Oleh Alat Penimbang Berat Yang Tidak Tepat

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menjalankan pemeriksaan dan mengambil tindakan tegas terhadap peniaga di pasar basah yang menggunakan alat penimbang berat mekanikal yang tidak tepat (timbang dua muka)untuk menipu pengguna.

Tinjauan kami ke semua pasar basah di Pulau Pinang baru-baru ini menunjukkan beberapa alat penimbang berat yang memaparkan pelekat penentu ukur tidak dipaparkan kepada pengguna. Sepatutnya pelekat penentu ukur itu perlu dilihat oleh pengguna supaya mereka pasti akan ketepatan alat penimbang berat itu dan jika ia sesuai untuk digunakan bagi perniagaan.

Naik Taraf Sistem Bil TNB Bukalah Perkara Besar

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) ingin mengemukakan beberapa penjelasan oleh TNB dalam pertemuan kami dengan mereka pada 19 Ogos 2016 berhubung dengan kenyataan kami sebelum ini – Naik Taraf Sistem Bil TNB Mengelirukan dan Membebankan Pengguna, bertarikh 18 Ogos 2016.

Pihak TNB mengakui kesilapan mereka kerana tidak memaklumkan kepada orang ramai mengenai naik taraf sistem bil mereka sebelum ia mula melaksanakannya. Ini merupakan kelemahan di pihak mereka serta merasa kesal kerana ia telah menyebabkan kekeliruan kepada pelanggan.

Sistem Bil TNB Yang Dinaik Taraf Mengelirukan Dan Membebankan Pengguna

Sejak dua bulan lalu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) telah menerima pelbagai aduan daripada pengguna berhubung bil TNB. Di antara aduan yang diterima termasuklah pusingan bil yang panjang menyebabkan bayaran menjadi terlalu tinggi, tidak menerima bil bulan Julai dan menerima bil dengan catatan nombor akaun bukan milik mereka. Cuma baru-baru ini sahaja CAP menyedari bahawa pengguna berhadapan dengan segala masalah ini berikutan TNB sedang mempertingkatkan sistem bil mereka.

Rungutan Terhadapa Pos Malaysia

Persatuan Pengguna Malaysia (CAP) ingin mengemukakan rungutan terhadap perkhidmatan Pos Malaysia yang dihadapi oleh ramai orang di Pulau Pinang. Kami memahami bahawa surat yang dihantar melalui pos biasa sering mengalami kelewatan.

Masalah ini menjadi semakin ketara terutama sekali sebelum cuti Hari Raya Aidil Fitri.

Berdasarkan kepada anggaran kami, ia kini hampir tiga minggu ramai orang di Pulau Pinang tidak menerima surat biasa mereka.

Sambutan Aidil Fitri, Elakkan Boros

Kita kini berada beberapa hari terakhir Ramadan di mana umat Islam dikehendaki meluangkan lebih banyak masa untuk beribadah, muhasabah diri dan membuat kebajikan. Amat dikesali, mereka dihujani dengan iklan supaya membeli dan mengguna dengan lebih banyak. “Jualan Hari Raya”, “Raya Ni Mesti Cun, Jualan Hebat sehingga 50%” adalah beberapa iklan yang ditujukan kepada pengguna.

Iklan jualan tanpa mengelirukan pengguna dan melanggar peraturan mungkin boleh diterima. Apa yang tidak dapat dipersetujui ialah mengaitkan promosi jualan dengan sambutan Aidil Fitri. Ia menjejaskan kesucian peristiwa yang amat kerohanian. Apa yang pihak berkuasa dan Ulama lakukan berhubung perkara ini? Mereka perlu mengambil tindakan tegas untuk menghentikan perkara ini bagi menjaga martabat Islam.

Bayaran untuk bil bercetak TM tidak adil

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) ingin menyuarakan pandangan berkenaan isu Telekom Malaysia (TM) tidak berlaku adil kepada pelanggannya apabila memutuskan untuk mengenakan bayaran RM5.00 bagi setiap bil TM bercetak bermula Januari 2016.

Langkah ini amat merugikan kepada generasi lama yang merupakan majoritinya adalah golongan warga emas. Kumpulan umur ini biasanya tidak lagi bekerja dan bergantung kepada simpanan, pencen atau anak-anak mereka bagi sokongan kewangan. Malah kebanyakan daripada mereka tidak tahu bagaimana menggunakan komputer. Mereka tidak mempunyai pilihan tetapi terpaksa membayar RM5.00 setiap bulan jika mereka mahu perkhidmatan telefon diteruskan.

 

Kempen Hidup Secara Sederhana

Slaid

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt