Persatuan Pengguna Pulau Pinang

Memberi suara kepada masyarakat...sejak 1970

Komplot Macau Dan Bank Telemarketing

Menurut laporan berita, ramai rakyat Malaysia menjadi mangsa kepada komplot Macau atau penipuan melalui telefon yang semakin meningkat sejak tiga tahun lepas. Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendapati ini amat mengejutkan memandangkan ini merupakan satu taktik penipuan yang telah lama berlaku. Laporan itu menyatakan pihak polis telah memberi amaran kepada mereka mengenai sindiket dan penipu ini yang menghubungi mereka dengan menyamar sebagai pegawai Bank Negara, pegawai polis atau pegawai bank mereka. Namun mereka masih dengan mudah menjadi mangsa kepada komplot Macau.


Bagaimanapun, adakah kita boleh menyalahkan mereka ini kerana begitu mudah tertipu? Komplot Macau melibatkan banyak taktik menyerang psikologi sehingga mangsa tidak menyedarinya kerana ia begitu halus. Dalam menjalankan penipuan jenis ini, adalah wajar bagi pelaku menyamar sebagai pihak berkuasa dan berwibawa terhadap mangsa yang berpotensi untuk menggalakkan pematuhan. Itulah sebabnya mereka biasanya menyamar sebagai pegawai BNM, polis atau pegawai bank lain dan meminta mangsa supaya memindahkan wang mereka kepada beberapa akaun bank “Datuk”. Atau mereka berusaha untuk merayu kepada mangsa yang terdesak dengan menyatakan bahawa mereka telah meluluskan pinjaman dan mereka hanya perlu memasukkan deposit RMxxxx sebelum boleh menerima wang yang dijanjikan. Penipu juga turut menimbulkan kebimbangan kepada mangsa supaya mereka boleh membuat keputusan dengan cepat yang memihak kepada penipu.

Apa lagi, pegawai bank yang sah turut menghubungi pelanggan mereka secara langsung. Ia dipanggil telemarketing, satu perkataan yang biasa dengan kita dan tidak menimbulkan sebarang keraguan dalam kalangan ramai daripada kita. Pelanggan juga sering menerima SMS atau secara peribadi menerima panggilan daripada pegawai bank mereka yang merasakan penting untuk pelanggan mengetahui mengenai skim pinjaman bank terbaharu dan kad kredit dan secara perlahan-lahan memaksa mereka menandatanganinya kerana “kadar faedahnya rendah, hanya x%!” dan “Berbelanja sekarang, Bayar kemudian, Nikmati hidup!” dan “Anda akan mendapat payung mengagumkan ini, lihat ia begitu besar!”.

Malah ia menyimpang, faktanya ialah dengan semua telemarketing oleh bank ini, bagaimana pelanggan sepatutnya mampu untuk membezakan antara penipu dan pegawai bank yang sah? Melalui telefon, tiada cara bagi pelanggan dapat memberitahu jika ia menipu atau tidak. Apatah lagi, ketika pegawai bank yang sah ini menjalankan telemarketing tidak kelihatan mempunyai banyak kuasa, mereka mempunyai kredibiliti bank yang dikaitkan dengannya untuk menyokong dan mereka bergantung kepada keputusan segera pelanggan. Oleh itu, seseorang itu boleh menyatakan bahawa taktik sah dan tidak sah berfungsi pada garis yang sama.

Sehubungan itu, CAP meminta semua bank menghentikan amalan telemarketing. Tiada institusi sama ada BNM, polis atau bank lain, perlu menghubungi pelanggan bank secara langsung untuk meminta mereka membuat keputusan melalui telefon sama ada berkaitan dengan aset mereka, pinjaman yang diluluskan atau kad kredit. Sama ada mereka bermasalah atau mendapat peluang, pelanggan perlu diminta bertemu pegawai itu di bank jika mereka menghadapi masalah atau mendapat peluang. Apabila pihak bank menghentikan telemarketing, pelanggan akan mengetahui tanpa sebarang keraguan, apabila mereka menerima panggilan daripada bank mereka, BNM atau polis bahawa itu adalah satu penipuan dan akan mengambil tindakan yang sewajarnya.


Surat Kepada Pengarang, 24 November 2014

Kempen Hidup Secara Sederhana

Slaid

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt